Khamis, 17 Oktober 2013

Tekanan darah rendah. Apa puncanya dan bagaimana untuk mengatasinya

Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan darah yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorng adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan rangsangan di dalam saluran darah.

Faktor yang mempengaruhi tekanan darah
******************************************
Dalam menentukan seseorang itu menghidap tekanan darah, terdapat beberapa faktor yang boleh membantu iaitu usia, aktiviti seharian, perasaan, ubatan, pendrahan dan infeksi.

Kebiasannya orang2 yang selalu dikaitkan dengan penyakit tekanan darah rendah adalah dari golongan atlet dan pengamal diet. Mereka jarang terdedahkepda beberapa jenis penyakit spt stroke, penyakit jantung, penyakit pada mata, pengerasan dan penyempitan pada pembuluh darah.

Gejala tekanan darah rendah
*****************************
Bagi penghidap tekanan darah rendah mereka tidak akan menunjukkan tanda mereka mempunyai tekanan darah rendah.
Mereka akan menunjukkan gejala atau tanda-tanda awal seperti cepat lelah, pening kepala ketika posisi badan berubah, sukar untuk berkonsentrasi, mata berkunang-kunang, mual, kulit berasa dingin, pucat dan lembap, pernafasan cepat dan pendek, defresi dan cepat haus.
Sekiranya sesorang itu hendak hamil, mereka digalakkan untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu sebelum hamil. Ini kerana ia adalah untuk mengelakkan berlakunya sebarang komplikasi pada bayi yang dikandung.

Penyebab penyebab tekanan darah rendah
******************************************
Tekanan darah ditentukan oleh 2 perkara iaitu jumlah darah yang dipompakan oleh jantung dan tahan (resistensi) pemvuluh darah yang kecil2 pada tubuh.

Terdapat beberapa penyebab yang boleh menyebabkan tekanan darah rendah terjadi iaitu:
# kekurangan volum darah - cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh dikawal
# dehidrasi - dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam bdan seperti.kes muntah yang teruk dan cirit-birit
# masalah jantung - denyutan jantungyang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat dan keadaan otot yang lemah

Supplimen Shaklee yang sesuai untuk hipotensi ini adalah:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan